Wil jij je hoogsensitiviteit van een last naar kwaliteit brengen? Met mijn begeleiding leer jij jezelf een andere levenshouding aan d.m.v. zelfonderzoek. Je leert om bewuster te zijn.

Mijn naam is Heidi Beckker en ik help je graag op weg.

Ja, ik wil vrijblijvend kennismaken

Kenmerken HSP

kenmerken-400

De 4 kenmerken voor een hoogsensitief persoon volgens psychologe Elaine N. Aron:

  1. Diepgaande verwerking van informatie.
    De informatie wordt bewust en onbewust dieper verwerkt, verbonden en gefilterd. Hierdoor kan men sneller de context van een situatie doorzien. Dit diepgaande verwerken is topsport voor het brein. Het is daarom belangrijk om daarna je hersteltijd te nemen.
  2. Emotionele intensiteit.
    De emotionele ervaringen zijn diepgaander en intenser en kunnen elkaar snel afwisselen. Een blije gebeurtenis wordt als een piek in blijdschap ervaren en een vervelende gebeurtenis wordt eveneens als een piek ervaren. Maar dan als een neergaande spiraal.
  3. Sensorische gevoeligheid
    De zintuiglijke prikkels (zien, horen, proeven, voelen, ruiken) komen sneller en intenser binnen. Ook het 6e zintuig (intuïtie of innerlijk weten).
  4. Overprikkeling en onderprikkeling.
    Het zenuwstelsel raakt overbelast. Het gaat om prikkels die van buitenaf (zien, horen, proeven, ruiken, voelen) en die van binnenuit (je eigen gedachten, stofwisseling, pijnen) komen.
    Bij overprikkeling moeten de hersenen meer verwerken dan dat ze aan kunnen. Het hele systeem, hersenen en zenuwstelsel, is dan overbelast. Dit kan uitmonden in een burn-out als deze overbelasting blijft aanhouden.
    Bij onderprikkeling zijn er te weinig prikkels of men is zich te weinig bewust van prikkels omdat de brein ze als “saai” ziet. Hersenen en zenuwstelsel worden te weinig geprikkeld. Dit geeft net zoveel stress als bij overprikkeling. Dit kan uitmonden in een bore-out.

Enkele symptomen als je nog niet met je hooggevoelige aard kan omgaan

symptomen-400

  • Je bent snel vermoeid omdat je de subtiele signalen uit je omgeving oppikt en hierdoor overprikkeld raakt.
  • Je blijft hangen in het piekeren en komt daardoor niet in actie.
  • De buitenwereld komt hard binnen via je zintuigen.
  • Je hebt de neiging tot perfectionisme.
  • Je ervaart snel stressverschijnselen.
  • Je hebt moeite om nee te zeggen omdat je de ander niet wilt kwetsen.
  • In contact met een ander loop je volledig leeg.
  • Je voelt je te verantwoordelijk voor de ander waardoor je over je eigen grenzen gaat.
  • Je bent veel bezig met denken over hoe andere mensen over je denken. Je wilt graag aardig gevonden worden en dat maakt je onzeker.
  • Je kunt in je enthousiasme ergens 120% voor gaan. Daardoor kan je geen rem voelen en dat kost je veel energie. Als dit zo blijft doorgaan dan is de kans groot dat je overspannen raakt.

Wil je hulp bij het omgaan van jouw symptomen? Vraag hier een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan